Spelet

I iRisk kan 2-7 spelare spela över ett turordningsbaserat system där en spelare i taget gör sina drag. En dedikerad server hanterar inloggning av spelare och startar nya spelomgångar då tillräckligt många spelare anslutit, vilket möjliggör flera parallella spelomgångar.

iRisk GUI
En skärmbild av klientprogrammet när ett spel med fyra spelare är igång.

Servern tar två argument: Antalet spelare och portnummer. Om inga argument anges antags två spelare på port 1337. Servern väntar sedan på två anslutningar innan spelet startar.

Klienten tar tre argument: Serveraddress, serverport och spelarnamn. Om spelarnamnet redan är upptaget går det ej att ansluta, och ett nytt försökt får göras med ett annat namn.

När det givna antalet klienter anslutit till servern startar spelet. Varje spelare blir tilldelad en färg, ett likvärdigt antal länder, och ett likvärdigt antal trupper som är slumpmässigt fördelade på de kontrollerade länderna. Om det inte går att fördela länderna jämt på antalet spelare blir de sista länderna neutrala. Varje spelare kan nu i tur och ordning göra sina drag. Den spelare vars tur det är har tre möjligheter: Attackera, förflytta eller lämna över turen till nästa spelare.

Varje gång det blir en spelares tur erhåller denne förstärkningar i kontrollerade länder. Antalet förstärkningar som tillkommer i varje enskilt land är baserat på antalet angränsande länder, med en bonus om samtliga angränsande länder också ägs av spelaren. Spelet är slut när en spelare äger samtliga länder.

iRisk - av Mattias, Daniel, Emil, André